Studie 4


NGT Samenvatting Summary NGT

Het onderzoek in het kort

Studie 4, hoofdstuk 6 in het proefschrift, beschrijft een experimenteel onderzoek naar de effectiviteit van twee 'focus on form'-strategieën, een expliciete strategie (waarbij taalregels expliciet worden uitgelegd) en een impliciete strategie (waarbij de aandacht van de leerder op een aspect van de taal wordt gevestigd, maar de regels niet expliciet worden uitgelegd). Vier eerstejaars groepen van het Instituut voor Gebaren, Taal & Dovenstudies werden ingedeeld in één van drie condities: een expliciete conditie, een impliciete conditie en een controlegroep. Elke groep kreeg een achttal oefeningen aangeboden, waarbij er sprake was van een 'inputvloed' van (vervoegde) directionele werkwoorden (impliciete conditie), een 'inputvloed' gecombineerd met uitleg (expliciete conditie) of ander aanbod waarbij er geen sprake was van een 'inputvloed' van directionele werkwoorden (controlegroep). Middels een voortest en twee natesten werd nagegaan of de leerders directionele werdwoorden vervoegden. De directionele werkwoorden werden door middel Nederlandse zinnen uitgelokt.